4. Hoe verkoopbaar ben je

Tijdens een theepauze in het atelier met kleindochter Selma en buurmeisje Wilma komt een heikel punt aan de orde: “Opa ik vind dat je zulke mooie dingen maakt. Waarom verkoop je zo weinig?”

Met de erkenning die uit het eerste deel van haar vraag naar voren komt ben ik heel gelukkig. Met het tweede gedeelte raakt ze een vaker aangesneden dilemma aan waar ik niet zoveel mee kan.

Vanuit een andere visie wordt mij namelijk regelmatig –met de beste bedoelingen- geadviseerd me meer op de markt te richten. Met mijn kwaliteiten moet ik toch beter verkoopbaar werk kunnen maken?

Over welke markt hebben we het? Die van de decoratieve wandvullingen? De stroming die op dat moment het meeste opgang doet?

Het is de vraag in hoeverre je je op een bepaald resultaat kunt richten als je artistiek bezig bent. Moet je dat willen? Zit de wereld wel te wachten op nog iemand die de overvolle markt van verkoopbare “kunst” overspoelt.

Kun je daar wel van/mee leven?